Swen-Been.reismee.nl

El Nido Paradise

Blogje van Gijs

Tijdens de reis - waar we al een volledig blog aan konden wijden - zei Erik nog op een sarcastische manier: 'Ik hoop dat het deze reis wel waard is'. Het antwoord: ja! Want wat is El Nido een prachtig gebied. Doordat het zo moeilijk bereikbaar is, bestaat het uit ongelofelijk veel eilanden die nog bijna niet aangetast zijn door de mensheid. Het resultaat is om niet te vergeten; de hagelwitte stranden, de felblauwe zee en de groene wildernis op de bergen staan nog steeds in ons geheugen gegrift.

De manier om het gebied te verkennen is per boot. Daarbij is er de keuze uit vier tours, waarvan wij Tour A en Tour C hebben gedaan. De eerste dag begon met Tour A waarbij er eerst twee stranden werden bezocht en vervolgens werd genoten van een heerlijk bereide lunch door de crew van de boot op het strand. Onderweg op zee werd er wel licht getwijfeld aan de stuurmanskunst van onze kapitein, zeker op het open water waar het voor Mieke toch een iets mindere ervaring was. 's Middags was het de beurt aan twee lagoons, waarvan er één alleen zwemmend bereikbaar was.
Het dorp El Nido bestaat eigenlijk uit één lange straat waarover verschillende restaurants, souvenirshops en massagesalons verspreid liggen. De eerste avond werd er heerlijk gegeten bij een prima Mexicaan. Het afsluitende biertje duurde echter niet lang want door de drukke dag was iedereen volledig uitgeput.
Onze laatste dag in El Nido bestond uit Tour C, waar we met dezelfde crew opnieuw op zoek gingen naar de schoonheden van El Nido. Dit keer bestond de tocht vooral uit verborgen strandjes en lagoons die vaak moeilijk bereikbaar waren door rotsen en een wilde zee. Na deze tocht en 's avonds een hapje gegeten te hebben in het dorp zat het korte, maar wel betoverende avontuur in El Nido erop. Onze nieuwe chauffeur voor de terugweg was kleiner dan de vorige, waardoor waarschijnlijk ook het gaspedaal iets minder diep werd ingetrapt. De terugreis was daardoor wat meer ontspannen, waardoor er ook genoten kon worden van het prachtige landschap van Palawan.
Leuk feitje voor liefhebbers van Wie is de Mol? (wat wij ook zijn!): de finale van vorig jaar speelde zich af in El Nido. Onder andere Ellis Island, waar de kandidaten geld naar toe konden sturen bevindt zich in dit gebied. Dit riep natuurlijk ook vele herkenningspunten op!

Aafje

Wat een heerlijke verhalen. Ik geloof echt dat het er Paradijselijk is en doet me denken aan mijn reis met de Paul Gaugain. Hopelijk gaat de storm snel voorbij en komen jullie veilig in Puerto Princessa aankomen. Verder wens ik allen een gezellig Oudjaar en een Gelukkig, Liefdevol en Succesvol 2015.
X O-ma

Bob Melcherts

Mooie verhalen, ga zo door voor de thuisblijvers.

riparap@online.nl

Wil graag jullie boeiende verhalen lezen. O-Ma

Renée en Hans

Wow het lijkt ons fantastisch al deze landschappen te zien.Wat een mooie kleuren heeft het water