Swen-Been.reismee.nl

De ondergrondse stad

Vandaag was het een keer tijd voor een tour. Cappadocie (spreek uit Kappadokie) heeft te veel mooie plaatsen en een aantal ligt redelijk ver uit elkaar zodat we met de zg 'green tour' er een hoop tegelijk te pakken hadden. Om 10 uur werden we opgehaald door het busje. De rest van ons groepje bestond uit louter Italianen. Na een uur rijden kwamen we bij het Selime monastery. Stel je niet ons klassieke Europese klooster voor, maar een soort enorme grotwoning van meerdere etages en vele kamers en gangen, inclusief een kerk of kathedraal. Je ziet lange eettafels van steen, de wijnopslag, stallen etc.

Vervolgens hebben we 4 km gewandeld in de Ihlara valley. Een diep uitgesleten kloof door de rivier waar het wonderbaarlijk groen is. Alleen al in deze 14 km lange kloof heb je > 100 grotkerken. Prachtige wandeling. Gijs zijn slipper was gesneuveld in het klooster maar mbv wat stokjes en een mes weer gerepareerd. Hopen dat hij het tijdens de wandeling zou houden. In het midden van de wandeling even gerust bij een theetuin waar we op een zitje midden in de rivier met de voeten in het koude water lekker thee hebben gedronken. We zijn intussen helemaal van de Turkse thee. Thee is ook een soort communicatiemiddel in Turkije. Je drinkt het samen en raakt aan de praat. Ik hoop dat ik hierna nog thee zonder suiker lust, want de Turkse thee zonder suiker gaat echt niet. Twee klonten minimaal.

In de middag naar Derinkuyu, een van de vele ondergrondse steden in Cappadocie. Waarschijnlijk is het eerste deel al gebouwd in 8e-7e eeuw VC waarna er steeds stukken bijgebouwd zijn tijdens de Byzantijnse en Persische tijd tot een totale oppervlakte van 4 vierkante km. De steden werden gebouwd door de Christenen en gebruikt als vluchtplaatsen. Daar waren ze ook helemaal op ingericht. Derinkuyu gaat tot 55 mr diep en heeft 8 verdiepingen de grond in. Wij zijn helemaal tot beneden geweest. De basis waarmee ze begonnen te bouwen waren de ventilatieschachten. Aparte delen van de stad konder worden afgesloten met grote rolstenen van 1,5 mr en 200 kg waarna ze nog iets nodig hadden om met elkaar te kunnen communiceren. Hiervoor bouwdenze aparte schachten.Het aantal mensen wat in zo'n stad leefde varieert per bron. De een zegt 3000-5000 mensen, de ander heeft het over 20.000 mensen. Ze weten het niet. Slechts 10% van de stad is open voor publiek. En dan ben je al even bezig. Je herkent leefvertrekken, de keuken, een grote kerk, mortuarium, stallen, een leskamer etc. Er zijn meer dan 200 ondergrondse steden gevonden met >2 verdiepingen. Ze waren onderling verbonden met lange tunnels. Derinkaya was verbonden met een andere stad dmv een tunnel van 9km! Het was ongelooflijk indrukwekkend! op youtube staat een filmpje met de highlights van deze dag:http://www.youtube.com/watch?v=I2YDULNuhlQ

In de tuin van het hotel nog een gesprek met Jihad die toch Jihan heette over de situatie van de Koerden in Turkije. Hij is zelf een Tsjetsjeense Koerd uit Oost-Turkije. Slechts 21 jaar oud, maar heeft denk ik een hard leven gehad. Komt ouder over. Er is veel armoede in Oost-Turkije, geen banen en veel discriminatie van de Koerden. Hij wordt regelmatig bejegend als terrorist en je proefde de verbittering uit zijn verhaal. Hij is zelf niet zo'n voorstander van Koerdistan, wil graag leven als Turk in Turkije. Zonder een status aparte en discriminatie. Het is nog steeds een groot probleem...Als je om je heen kijkt zie je dat het Turkse volk vele oorsprongen kent. Qua uiterlijke kenmerken heb je enorme verschillen. Het is gevormd door soennieten, sjiieten, joden, chistenen, Byzantijnen etc. Ataturk heeft in 1921 een seculiere staat van Turkije gemaakt maar ook de bevolking samen gesmeed tot een homogene Turkse bevolking. Qua gevoel dan. De gemiddelde Turk is behoorlijk nationalistisch. Ataturk is sowieso erg belangrijk voor Turkije geweest en heeft oade Islamitische Wet, het Sultanaat, de fez, de sluier, het Arabische en Perzische schrift afgeschaft. Daarnaast werden er gelijke rechten voor man en vrouw, kiesrecht, leerplicht voor jongeren, Latijns schrift en de kalender ingevoerd. In elk piepklein dorp vind je een standbeeld van Ataturk.