Swen-Been.reismee.nl

Freddy

Op naar het volgende idyllische kustplaatsje: Cirali. Vlak bij Olympus, het hippie-dorp van Turkije, waar je naar toe vaart en in een boomhut verblijft. Cirali is meer voor gezinnen, knus gemoedelijk. Cirali heeft wederom als grote voordeel dat de Caretta schildpad er broedt dus beschermd gebied. Het is een soort verzameling van pensionnetjes in een grote sinaasappel/citroen boomgaard. Iedereen zit minder dan een paar honderd meter van het strand af. Ook daar alles heel relaxed, wat tafeltjes onder de bomen waar je thee kunt drinken en rieten parasols met fijne ligbedjes. Tot onze stomme verbazing gewoon gratis en een consumptie niet verplicht. Ik had er op een middag maar liefst 1 kopje thee gedronken en zelfs die hoefde ik niet af te rekenen. Dan heb je 1 "hoofdstraat" met de restaurantjes en winkeltjes. Een redelijk georganiseerde bende waar het meeste zich in de openlucht afspeelt. We hadden al snel twee favoriete stekken: de sapman en het Freddy restaurant. De sapman maakt voor 2 TL (0,90 e) een enorm glas versgeperst sinaasappelsap (E is er op een dag 3 x geweest). Hele lieve man die de tent runde met zijn vrouw. Hij was op de zandgrond een soort ludiek terras/pad aan het leggen van resten gipstegels. Dat was alvast voor het suikerfeest over 2 weken want dan kwamen er veel mensen. Zij vasten zelf niet, omdat dat niet gaat in combinatie met werk en de temperatuur. Heel verstandig. Voor het avondeten kwamen we terecht bij een restaurant wat nu eens niet alleen de gebuikelijke kebab of chicken sis had maar op het bord buiten stonden veel originele Turkse gerechten. Stonden niet op de kaart maar we moesten mee naar de enorme keuken (in de openlucht) en daar stonden de pannen uitgestald. We konden aanwijzen wat we wilden. Voor de enorme houtoven stond Freddy. Een fantastische uitvoering van Freddy Mercury met wit schort voor, de lekkerste broden te bakken. Hij was fantastisch. We zaten aan een tafel met uitzicht op de keuken en genoten erg. Toen we de volgende dag weer kwamen werden we door de hele familie onthaald als goede vrienden en Freddy kwam twee maal persoonlijk het brood naar onze tafel brengen. Naderhand nog een hele fotosessie met de familie waarna Freddy Erik zijn schort en mutsje aantrok en voor het wist in zijn armen tilde voor de houtoven. De foto's komen nog! Al met al een ontzettend leuke avond heerlijk gegeten voor minder dan 5 euro pp. Cirali is een heel fijn plaatsje, ideaal om lekker bij te komen in de nazomer, als je het relaxte strand en de leuke mensen ook nog kunt combineren met fijne wandelingen.