Swen-Been.reismee.nl

Caretta caretta

Dalyan is een vissersplaatsje aan de rivier die loopt tussen het meer van Koycegiz en de zee. De rivier mondt uit in een rivierdelta die weer uitkomt bij het Ituzu-strand. Volgens sommigen het mooiste strand van Europa. Dit strand is met name bekend omdat de Caretta caretta zeeschildpad hier zijn eieren legt. Het hele gebied is beschermd en ik moet zeggen, het wordt goed nageleefd. In Dalyan zelf mag niet hoger worden gebouwd dan 2 lagen, alleen de plaatselijke cooperatie of inwoners met speciale toestemming mogen varen in het gebied en op het strand zelf mag je alleen liggen op een bepaalde strook, geen parasols en zijn de schildpadnesten beschermd met speciale korven. Een prachtig gebied, ook nog omringd door bergen. Wij hebben vandaag met een boot van de cooperatie een dagtocht gemaakt. Het is vrij rustig met nog een gezellige familie uit Nantes waar Gijs zijn beste middelbare school frans mee kan oefenen en een jong stel uit Istanboel waarbij Erik direct voor een toekomstige vakantie een slaapplaats regelt. De boot is een soort platte schuit met dekje en de gebruikelijke heerlijke kussens. De eerste stop zijn de modder en thermaalbaden. Druk, maar wel fun. Eerst smeer je je helemaal in met de groene modder, op laten drogen tot een soort harde korst en daarna het hete naar zwavelstinkende thermaal bad in. (foto's volgen later, haha). Na een redelijke lunch door de delta richting zee. Eerst nog even zwemmen in een soort tussen meer waar het water Dalyan is een vissersplaatsje aan de rivier die loopt tussen het meer van Koycegiz en de zee. De rivier mondt uit in een rivierdelta die weer uitkomt bij het Ituzu-strand. Volgens sommigen het mooiste strand van Europa. Dit strand is met name bekend omdat de Caretta caretta zeeschildpad hier zijn eieren legt. Het hele gebied is beschermd en ik moet zeggen, het wordt goed nageleefd. In Dalyan zelf mag niet hoger worden gebouwd dan 2 lagen, alleen de plaatselijke cooperatie of inwoners met speciale toestemming mogen varen in het gebied en op het strand zelf mag je alleen liggen op een bepaalde strook, geen parasols en zijn de schildpadnesten beschermd met speciale korven. Een prachtig gebied, ook nog omringd door bergen. Wij hebben vandaag met een boot van de cooperatie een dagtocht gemaakt. Het is vrij rustig met nog een gezellige familie uit Nantes waar Gijs zijn beste middelbare school frans mee kan oefenen en een jong stel uit Istanboel waarbij Erik direct voor een toekomstige vakantie een slaapplaats regelt. De boot is een soort platte schuit met dekje en de gebruikelijke heerlijke kussens. De eerste stop zijn de modder en thermaalbaden. Druk, maar wel fun. Eerst smeer je je helemaal in met de groene modder, op laten drogen tot een soort harde korst en daarna het hete naar zwavelstinkende thermaal bad in. (foto's volgen later, haha). Na een redelijke lunch door de delta richting zee. Eerst nog even zwemmen in een soort tussen meer en het water was extreem warm Dalyan is een vissersplaatsje aan de rivier die loopt tussen het meer van Koycegiz en de zee. De rivier mondt uit in een rivierdelta die weer uitkomt bij het Ituzu-strand. Volgens sommigen het mooiste strand van Europa. Dit strand is met name bekend omdat de Caretta caretta zeeschildpad hier zijn eieren legt. Het hele gebied is beschermd en ik moet zeggen, het wordt goed nageleefd. In Dalyan zelf mag niet hoger worden gebouwd dan 2 lagen, alleen de plaatselijke cooperatie of inwoners met speciale toestemming mogen varen in het gebied en op het strand zelf mag je alleen liggen op een bepaalde strook, geen parasols en zijn de schildpadnesten beschermd met speciale korven. Een prachtig gebied, ook nog omringd door bergen. Wij hebben vandaag met een boot van de cooperatie een dagtocht gemaakt. Het is vrij rustig met nog een gezellige familie uit Nantes waar Gijs zijn beste middelbare school frans mee kan oefenen en een jong stel uit Istanboel waarbij Erik direct voor een toekomstige vakantie een slaapplaats regelt. De boot is een soort platte schuit met dekje en de gebruikelijke heerlijke kussens. De eerste stop zijn de modder en thermaalbaden. Druk, maar wel fun. Eerst smeer je je helemaal in met de groene modder, op laten drogen tot een soort harde korst en daarna het hete naar zwavelstinkende thermaal bad in. (foto's volgen later, haha). Na een redelijke lunch door de delta richting zee. Eerst nog even zwemmen in een soort tussen meer en het water was extreem warm was. Heel raar. Voor de zee ligt een soort dam en 2 poorten, waarvan 1 een visfuik is. De vissen (brasem, baars, mul) uit het meer komen hier om te paaien maar kunnen door de fuik niet meer terug en worden hier gevangen. Een hele belangrijke brom van inkomsten naast het toerisme. Op het water lag een bootje met een mannetje die met een blauwe krab aan een touwtje de Caretta caretta aan het lokken was. We wisten niet wat we zagen, een enorm beest van 1 1/2 mr lang. Heel indrukwekkend. Daarna werd de blauwe krab op de boot gekookt waarna E en ik die heerlijk op het strand opgepeuzeld hebben. Tegenover ons pension wat direct aan de rivier ligt, zie je de zes rotsgraven uit de 4e - 2e eeuw v. Chr., waarschijnlijk de meest gefotografeerde bezienswaardigheid van Dalyan. Ze doen denken aan het vooraanzicht van Hellenistische tempels met twee Ionische zuilen en een driehoekige fronton. 's Avonds worden ze prachtig verlicht en hebben we een prachtig uitzicht als we lekker achter een biertje op het terrasje aan de rivier van ons pension zitten. Heerlijk.

Eric

Waar moet ik precies aan denken bij Hellenistische tempels met twee Ionische zuilen en een driehoekige fronton?
Maar daarentegen heb ik wel een duidelijk beeld bij dat heerlijke verse krabbetje; jaloersmakend!

Mieke

Krabbetje was inderdaad fantastisch. Stel je de klassieke tempel voor: 2 zuilen met een driehoek erboven. Kijken we nu recht op uit in de rotsen.

annette

FOTO! en nog een foto en nog een

Ellen

Kreeg een soort Groundhogday effect :-), maar klinkt als heerlijk!