Swen-Been.reismee.nl

Lazy days in Selcuk

Deze 2 dagen weinig ondernomen. Selcuk verkend, wat best een aardige Turkse plaats is. Gezelligheid, maar niet toeristisch. De meeste mensen die Efeze bezoeken komen hier voor een dag op en neer en blijven meestal niet logeren. Met het cruiseschip aanleggen in Kusadasi en dan even op en neer met de bus. Het museum in Selcuk is erg leuk. Het bevat de opgegraven spullen uit Efeze. Ongelofelijk, wat was men ver in de Hellenistische tijd. Ik zag kopieen van mijn oorbellen, prachtige stoelen, medische instrumenten, prachtig glaswerk etc. In het museum staat ook het beeld van Artemis; erg indrukwekkend. En goed te doen zo'n museum met airco.....:) Selcuk is wel spotgoedkoop, zeker vergeleken met Bodrum. Een heerlijke tosti met alles er op en eraan qua salade, eet je voor 2 TL (0,90 euro). De Turkse taal is fascinerend en wij zijn tot de gezamenlijke conclusie gekomen: niet te doen. De roots ervan liggen in Noord-Siberie, Mongolie etc. Het moeilijke ervan is dat niets je bekend voorkomt, in tegenstelling tot andere Europese talen. Ze hebben ook een uitgebreide manier om iets te zeggen, iets wat wij in 3 woorden doen, doen zij in zeg 6 woorden. Uit de tijd dat ik nog veel in de praktijk werkte kende ik iig 3 woorden: bebek (baby) nehfes al (zuchten) en persen (maar die weet ik nu niet meer). We oefenen al een week op "dank je wel", maar het blijft erg slecht hangen. Qua hoofddoeken en strenge Islam zie je hier ook nog niet zo veel. In Bodrum, 1 hoofddoek gezien, in Selcuk misschien 5. In Tongelre in Eindhoven zien we er meer, zal ik maar zeggen. En verder wordt er heel erg veel gerookt. Maar ook dat herken ik van mijn Turkse clientele. De familie op de camping steekt echt de een met de ander aan, en op het plein in het dorp is het niet anders. Met de Ramadan schijn je ook niet te mogen roken tussen zonsopgang en ondergang, dus dat wordt taai. De een zegt dat de Ramadan vrijdagavond begint en de ander heeft het over zaterdag. Het begint in de negende (Islamitische) maanmaand en wanneer de nieuwe maan gezien wordt is het zover. Men raadt ook aan voor het precieze tijdstip om bepaalde websites in de gaten te houden. Verder beginnen we al een beetje te lachen om de eeuwige zelfde verhalen van de backpackers. It's all the same, maanden lang. Ik herken het nog uit mijn tijd. Berend is helaas geveld door een flinke buikgriep en ligt geveld op bed. Kijken hoe het reizen weer gaat morgen.

Reacties

Reacties

Johannes Beentjes

Als je toch in Selcuk bent, kun je ook naar het Huis van de Maagd Maria, waar ze -volgens de legende- door Johannes naar toe werd gebracht en vanwaar ze opsteeg ten hemel. De pelgrims staan er in de rij.

Ellen

Net geprobeerd jullie te bellen, want we wilden ons (eindelijk) dertienjarig nichtje natuurlijk feliciteren. Waarschijnlijk buiten de antennes, maar we hopen natuurlijk dat het een mooie verjaardag is geweest Neel. Je moet een kaart gaan bijhouden van alle plekken waar je je verjaardag hebt gevierd :-), daar zouden veel mensen jaloers op zijn. Dikke zoen van ons en we kijken alweer uit naar het volgende verhaal.

Liefs, Ellen, Eric, Lila & Bas

Sophie van Weeren

Tesjekoer Ederim = Veel dank!
Een gewoon Tesjekoer welstaat oook. Dankjewel dus.
Dit alles in het fonetisch, want ik heb enkel praktijkervaring-Turks.

Enne, stuur even 10 graden van jullie hitte onze kant op? Bij voorbat Tesjekoer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!